Aert Schouman en zijn Dordtse tijdgenoten ( 19 - 2 t/m 17 - 9)

De bekendste en meest getalenteerde kunstenaar uit de 18de eeuw was ongetwijfeld Aert Schouman (1710-1792). De uitermate veelzijdige Schouman, die zowel schilderde, tekende, etste, glazen graveerde en ook kunsthandelaar was, heeft zijn opleiding genoten bij de portret- en genreschilder Adriaen van der Burg (1693-1733). Behalve in Dordrecht is Schouman ook werkzaam geweest in Middelburg en Den Haag, naar welke plaats hij omstreeks 1753 voorgoed verhuisde.

Het Dordts Patriciërshuis bezit een portret, een dierstuk en een genrevoorstelling van Schouman. Om een zo breed mogelijk overzicht van zijn oeuvre te kunnen tonen zijn van diverse particulieren portretten, vogelstukken en grisailles in bruikleen verkregen.

In het Dordrechts museum is in bovengenoemde periode de tentoonstelling “Koninklijk paradijs, Aert Schouman en de verbeelding van de natuur” te zien.

 

Tijdgenoten van Aert Schouman

Deze kunstenaars waren allen Dordtenaren, die hun sporen in de stad en daarbuiten verdienden. Sommigen zoals Willem van Leen (1753-1825) zouden zelfs tijdens hun leven internationale faam verwerven of de aandacht van het Nederlandse hof verdienen zoals Michiel Versteegh (1756- 1843).

 

Willem van Leen, Tak met twee roodmasker-dwergpapegaaien, penseel in kleur, 359 x 241 mm

 

Deze aquarel is thans in bruikleen afgestaan aan het Dordrechts museum.

Ook de gebroeders Abraham en Jacob van Strij (1753-1826; 1756-1815) genoten aanzien en exposeerden landelijk.

Jacob van Strij, Rustend schaap bij een hek, pen in bruin, penseel in kleur, over zwart krijt, 154 x 211 mm

 

Vrijwel alle teken- en waterverftechnieken als aquarel, krijt en pen en penseel met inkt vinden we terug in de expositie. Sommige tekeningen waren bedoeld als oefeningen of als studiemateriaal, andere werden gedetailleerd uitgewerkt om als zelfstandige kunstwerken verkocht te worden aan verzamelaars. Sommige werken zoals de rivier- en zeegezichten kunnen ook als studie of opzet voor schilderijen gediend hebben.

 

Aert Schouman, Portret van Christiaen Aensorgh (1702-na 1760), doek, 87,5 x 70,5 cm

 

Na aankoop werd het schilderij gerestaureerd door Jos Deuss, terwijl Renée Velsing de originele, in hout gestoken en vergulde rococolijst opknapte.

Klik hier voor het restauratieverslag.

 

Aert Schouman, Egyptische geit, penseel in kleur, over zwart krijt, 145 x 198 mm

 

Aert Schouman, Interieur met musicerend paar en brillenverkoper aan het raam, penseel in grijs, 136 x 186 mm